LillaLinnsBlogg

Alla inlägg den 3 februari 2012

Av Linn - 3 februari 2012 18:16

Konik är en ponnyras som härstammar från Polen. Konik betyder "ponny" eller "liten häst" på polska. Koniken blir ca 130-140 cm i mankhöjd och har alltid den primitiva, brungråa blackfärgen. De har använts mycket som jordbrukshästar i Polen då de är starka och tåliga trots sin ringa storlek. De brukar även vara bra barnponnyer men kan bli extremt envisa. Koniken är en direkt ättling till den primitiva och egentligen utdöda Tarpanen och det är med hjälp av Konik som man har återuppfött en ny version av Tarpanen.

UrsprungPolen
UtbredningPolen med omnejd
MiljöGrässtäpp, medelvarmt till svalt klimat.
Egenskaper
TypPonny
Mankhöjdcirka 130-140 cm
FärgBlack med ål och ibland zebraränder på benen
AnvändningKörning, lättare jordbruk

Konikponnyn är robust, tålig och stark med ett bra temperament men de kan ha en tendens att vara lite envisa. Konikponnyer har importerats över hela världen och det finns flera stycken i Sverige.

Av Linn - 3 februari 2012 17:17

Alla husdjur jag haft:


  1. Mitt första eller mina första var fiskar.Två mallar och resten guldfiskar.Jag döpte dom efter min familj och vänner.Efteråt tycker jag det var rätt så fånigt.Men jag var yngre då,så det så.I vilket fall så hette dom:Linn,Filippa,David,Sara,Tommy,Mai och Sofia.
  2. Mitt andra husdjur var en kanin som vi hyrde.Hon hette Molly och var jättesöt.Vi hyrde henne bara en sommar men ändå var vi tillsammans ett tag.Hon var grå färgd,färgen hette igentligen blå.Man ick se upp så hon inte bajsa på en.
  3. Mina tredje husdjur var marsvin.Vi fick dom på min syrras födelsedag.Den voita och svarta var min och hette Pärlan.Den bruna med långt här hette Molly(igen).Den vita med bruna och avarta prickar heter Lisa.De var jättesöta.   Sen känner ni TYra så jag behöver inte berätta om henne.Så ha det bra!  


    


Av Linn - 3 februari 2012 16:57

Jag glömde gympakläder idag.Var tvungen att låna,det var hemskt.Såg ut som en knäpp babian.Men som tur var överlevde jag.I vilket fall så har det varit en bra dag.Sista lektionen var roligast.Vi spelade ett spel där man kunde vara flera och alla spelade tillsammans i olik games och vi hade det jätteroligt.Det var det roligste på länge.Jag älskar min klass. Isak,Kasper,Andre,Johannes,Felix,Alex,Anders,Oskar
,Victor,Calle,Gustav,Alma,Alicia,Kayo,Tora,Ellen,E
lin,Linnea(även känd som Nea),Tilde,Tilda,Jag.Hoppas jag inte glömmer någon.Då är det jättepinsamt.Ni får inte ta illa upp ifall ni går i min klass ochh jag glömde er.Jag är så tanksprid.Ha det bra!

   

Av Linn - 3 februari 2012 06:36

Idag ska vi ha syslöjd,eller jag menar träslöjd.Sen ska vi ha idrott.Marika har sagt att vi ska trna på det är med tt skriv på datorn det är ju rätt så kmplicerat.I vilket fall ska det bli roligt.Idag ska jag göra ett inkägg om alla husdjur jag haft.Orkar inte blogga mer nu!

 

Presentation♥


Jag heter Linn och är 11 år,här skriver jag om mitt liv.Vill du veta mer?Kolla jn lite om mig eller tryck på knappen presentation!

Fråga!♥

16 besvarade frågor

♥Tyra♥

Tyra är en dvärgschnauser. Hon är född 1 maj 2011. Vi fick henne när hon var åtta veckor. Vi tränar agilty och lydnad tillsammans.Hon är världens bästa vovvsing!

 

Lite om mig!♥

Jag är Linn en 11 årig tjej som simmar och rider.Jag har en hund som heter Tyra som jag tar hand om och tillsammans stasar vi mot agility toppen(mer längre ner).Mina bästa vänner heter Lisa,Nea,Tilda,Kayo,Elsa och Elsing.Jag går i femman.Jag rider på Värmdö ridklubb som jag rekomenderar starkt och simmar dessutom en gång i veckan.Plus det har jag ett starkt fotointresse(längre ner).

 

Följ mig på Instagram!

 

Jag heter LillaLinnsBlogg eller sök på Linn Balmer

Mina inlägg♥

Min gästbok!♥

Månader♥

Bra bloggar!♥

Kalender♥

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i min blogg♥

MItt fotointresse

Jag vet inte hur mitt fotointresse började men jag älskar foto och att redigera.Under höstlovet 2012 var jag på fotokurs på dieselverkstaden och jag lär mig bara mer och mer.Här är ett smakprov med mina bästa bilder!

                   


Ovido - Quiz & Flashcards